reklama

Stručná história dátumu

Aké trampoty už zužovali ľudstvo v súvislosti s dátumom (naposledy počítačový problém roku 2000) a aké problémy nás v tomto smere ešte čakajú sa pokúsim zhrnúť v nasledujúcej alternatívnej histórii dátumu a takisto alternatívnej budúcnosti konca sveta. Niektoré z mojich úvah sa zakladajú na pravde, ale už ani ja sám neviem, že ktoré.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

V roku 2000 stálo ľudstvo pred hrozivým problémom, ktorého riešením boli masívne investície do softvérových firiem. Problém vznikol pred niekoľkými desiatkami rokov, keď sa programátori rozhodli, že počítače neprežijú rok 2000 a teda nie je rozumné ukladať rok na štyri miesta, keďže je jasné, že každý rok až do konca počítačovej éry sa bude začínať ako "tisícdeväťsto".

Tento hrozivý problém však nebol ničím v porovnaní s tým, čo riešili Rimania v prechode na rok nula. Rím bol založený zhruba 2.713 rokov pred vynájdením internetu, čiže v roku mínus 753. Rimanom sa teda museli veľmi zle počítať dátumy, pretože napríklad po roku mínus 55 nasledoval rok mínus 54. Človek, ktorý sa narodil v roku -80 mal v roku -60 len 20 rokov a rozmýšľal, či sa dožije roku nula - a hlavne, čo sa v tomto roku stane.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Určovanie dátumov nesmierne sťažoval fakt, že rok nula sa mal počítať od narodenia Ježiša, pričom z proroctiev nebol jasný termín pôrodu. Preto existovalo viacero kalendárov - stávalo sa, že sa stretli dvaja ľudia, každý mal 20 rokov, ale v dátume ich narodenia bol päťročný rozdiel. Rovnako vznikol chaos aj so samotným narodením Ježiša, pretože historické pramene nám ukazujú, že sa Ježiš narodil aspoň dva roky pred narodením Ježiša. Z toho je zrejmé, že sa Duch svätý neriadil podľa oficiálneho kalendára. Z týchto dátumových problémov sa údajne zbláznilo niekoľko rímskych cisárov a v šialenej snahe spáliť všetky kalendáre dokonca vyhorel aj samotný Rím.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ďalší veľký problém s kalendárom bol problém známy ako "problém roku 1.000", kedy bolo nutné prepisovať všetky stredoveké formuláre, keďže úradníci nemali tlačivá so štvormiestnymi kolonkami na rok. V skutočnosti väčšina stredovekých úradníkov verila, že v roku 1.000 príde koniec sveta, takže problému nevenovali náležitú pozornosť.

Našťastie naša spoločnosť sa problému roku 2000 náležite venovala, a to aj napriek viacerým proroctvám o konci sveta, ktoré nemajú konca. Najbližší koniec sveta privítame v roku 2012, čiže v roku prezidentských volieb v Rusku. Aj keď bude zrejme Medvedev kandidovať opäť, nedá sa to považovať za koniec sveta. Koniec sveta v roku 2012 predpovedá kalendár starých Mayov, ktorí pred 1.500 rokmi zrejme nemali pocit, že ich civilizácia prežije rok 2.000. Na rozdiel od programátorov minulého storočia bol však odhad Mayov správny - v 9. storočí Mayovia kamsi odišli a odvtedy ich nikto nevidel, až kým sa nesfilmovali populárne Mayovky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Problém roku 2.000 bol v počítačových systémoch vyriešený tak, že by nemal nastať už problém ani s rokom 3.000. Horšie to bude v roku 10.000 (známom ako "10kY problem"), pretože rok bude nutné ukladať na 5 miest. Niet pochýb, že ľudstvo bude práve z tohto dôvodu očakávať koniec sveta, aj keď sotva už bude Medvedev kandidovať znovu na post prezidenta.

Očakávanie koncov sveta je však také populárne, že sa mu budú určite venovať aj všetky ďalšie generácie po tom našom Konci ....

Zdeno Jašek

Zdeno Jašek

Bloger 
  • Počet článkov:  20
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Mám 40 rokov, ale tento údaj sa každoročne mení. Mám dve deti, čo sa už 6 rokov nezmenilo a pri troche šťastia sa to už ani nezmení. A mám zmysel pre humor, čo sa však mení aj viackrát za deň. Zoznam autorových rubrík:  RozprávkaPolitikaVedaMoje neuveriteľné príhodySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu